از خواندن تا گفتگومندی: بودلریسم در آثار بارس

نویسندگان

dr. farzaneh karimian

maître-assistante, université shahid beheshti

چکیده

le concept de l’intertextualité se présente comme une intersection possible de deux faisceaux textuels, dans ce présent article celui de baudelaire et barrès, pour montrer comment les échos intertextuels baudelairiens sont des éléments structurants des textes barrésiens. les références au poète se distinguent parmi les ouvrages publiés du disciple selon des modes d’intégration bien visibles ou à partir des examens du lecteur, en tout cas, les notes des cahiers dévoilent en toutes lettres les entrelacs textuels. la réactivation des extraits et des idées de l’aîné permet à barrès de travailler avec précision les phénomènes de convergences et de divergences, d’unité et de fragmentation, d’intégration et de désintégration, bref un certain dialogisme entre leurs écrits. les textes barrésiens sont étouffés/étoffés par différents indices d’intertextualité et diverses formes de baudelairisme, de son dandysme à son mysticisme, du «spleen», de l’amour et des liens intersémiotiques. il s’agit donc d’examiner les échos d’un texte dans l’autre, les formes de défi au lecteur et de repérer les regards sur la mémoire et l’intertexte. le recours à l’intertextualié en ce sens est éminemment réflexif servant à problématiser le statut de la relation et de la création littéraires. l’originalité de cet article réside dans l’usage de cette approche, dépassant la «critique des sources».

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

موسیقی بارس

بی شک، بارس یکی از بزرگترین و برجسته ترین نویسندگان آشنا به آهنگ کلام در فرانسه به شمار می‌رود. آثار ادبی وی در مجموع از مقام و اهمیت موسیقی حکایت می‌‌کنند، البته ارزشی که چندان با خود موسیقی مطابق نیست. به عبارت دیگر، با وجود این که به گفتة بارس، وی چندان با فن موسیقی آشنایی ندارد، اما در نثر او اصولی چون تعادل، هماهنگی و شور و حرکت، همانند موسیقی، موج می‌زند. به‌علاوه،  ارجاعات و اشاره‌های بی...

متن کامل

گفتگومندی در نقد هنری معاصر

پیوند گفتگومندی با  نقد هنری،  مسئله  مورد توجه  این  مقاله  را تشکیل داده است. نقش واژه گفتگومندی ابتدا در انسان‌شناسی فلسفی، فرهنگ، و سپس در نقد هنری معاصر مورد بررسی قرار گرفته است. مفهوم گفتگومندی از آرای اولیه میخائیل باختین درباره رمان به عاریت گرفته شده و سپس رابطه این مفهوم با آرای متأخر او چون پاسخ‌پذیری و نانهایی‌پذیری در ارتباط قرار گرفته است. نقد گفتگویی است بین دو نظام نشانه‌ای که ...

متن کامل

جنون؛ از آثار حقوقی تا پیامدهای کیفری

Lunacy defines as a mental disease which causes to interrupt personal relationship with reality and undistinguished of mistake. The disease itself has important legal effects such as exemption of lunacy from punishment and nullity legal practices – such legal supports from lunatic person because some people simulate insanity in order to escape from liability. So recognition of lunacy and ...

متن کامل

دفاع دام‌گستری، از مفهوم‌شناسی تا آثار

عملیات دام‌گستری به معنای پهن‌کردن دام توسط مقامات قضایی، برای ارتکاب جرم یا تحصیل دلیل علیه اشخاصی است که موردنظر آنان هستند. این روش بیشتر در مورد مظنونان و تکرارکنندگان جرمی به کار می‌رود که به علت فقد ادله مناسب در جهت محکوم‌نمودن، امکان تعقیب کیفری آنان وجود ندارد و مأمورین اجرای قانون، با توسل به این عملیات، در صدد کشف یا اثبات جرم ارتکابی آنان هستند؛ هرچند استفاده از این روش درمورد سایر ...

متن کامل

آفرینش اثر ادبی از دیدگاه پروست و بارس

نویسندگان، منتقدان‌ ادبی و حتی خوانندگان تعاریف بسیاری از چه‌گونگی پیدایش یک اثر ادبی ارائه داده‌اند. بحث‌ها و پرسش‌‌ها دربارة این‌که یک اثر تا چه اندازه می‌تواند زاییدة روح، عوالم درونی، غریزه، استعداد، عقل و الهامات نویسنده باشد، همچنان ادامه دارند. این مقاله نیز بر آنست تا به بررسی و مطالعه دربارة آفرینش ادبی، از دیدگاه دو نویسندة صاحب نام اوایل قرن بیستم، مارسل پروست و موریس بارس، بپردازد. ...

متن کامل

آفرینش اثر ادبی از دیدگاه پروست و بارس

نویسندگان، منتقدان‌ ادبی و حتی خوانندگان تعاریف بسیاری از چه‌گونگی پیدایش یک اثر ادبی ارائه داده‌اند. بحث‌ها و پرسش‌‌ها دربارة این‌که یک اثر تا چه اندازه می‌تواند زاییدة روح، عوالم درونی، غریزه، استعداد، عقل و الهامات نویسنده باشد، همچنان ادامه دارند. این مقاله نیز بر آنست تا به بررسی و مطالعه دربارة آفرینش ادبی، از دیدگاه دو نویسندة صاحب نام اوایل قرن بیستم، مارسل پروست و موریس بارس، بپردازد. ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
recherches en langue et litterature françaises

جلد ۴، شماره ۲۲۱، صفحات ۱۳-۳۰

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023